HTML

A firkász, a vegyész és a bölcsész hegyi kalandjai

A firkász, a vegyész és a bölcsész, cimboráikkal együtt az elmúlt néhány évben begyűjtöttek jó pár élményt jó pár hegyen. Most elérkezettnek látták az időt arra, hogy ezeket közre is adják. Reményeik szerint szórakoztató formában. Vélemény, ötlet, tetszésnyilvánítás, fikázás, egyéb - vagy kommentbe, vagy ide: endorfin.k.e@gmail.com

Friss topikok

A Vrata-völgy két oldalán - Júliai-Alpok, 2004, 4.0

2010.07.28. 23:08 hunquintil

A kezdeti sorozatos szívások és az emiatt beálló pszichés mélypont után az előző részben a hegymászó-szerencse végre mellénk szegődött, és ügyesen megmásztuk a hegyet, melynek nevét elsőre lehetetlen kiejteni: a Skralticát Skrlaticát. Nyilván már mindenki tűkön ülve várja, hogy kiderüljön, kalandjaink hogyan folytatódtak. Íme:

Annyit elárulhatok, ez az este sokkal emelkedettebb hangulatban telt, mint az előző... Másnap reggel aztán egy újabb csodálatos napkelte után egyből leszaladtunk a parkolóba. Hát, lefelé sokkal gyorsabb volt, mint 2 nappal korábban felfelé. Azért is sikerült gyorsan leérni, mert a magunkkal cipelt víz erősen fogytán volt, a kocsiban viszont várt a maradék készlet. Szomjasak voltunk, na.

A Triglavra a felfelé vivő útnak a Tominsek utat néztük ki. Erről az oldalról (az északi falon vezető sziklamászó utak mellett) három út megy fel, (a rend kedvéért: a másik kettőt úgy hívják hogy Prag és Bamberg), és ez az, ami amolyan aurea mediocritasnak tűnt: a Bamberg az egy pihenési, kiszállási és vízvételi lehetőség nélküli, egyetlen nagy felszökés (valami 1800 méter szintkülönbséget kell leküzdeni egy szuszra), a Prag meg inkább lemeneti útnak javallott. A Tominsekre ráadásul azt írta a könyv (igen, az eláztatott könyv), hogy nem túl nehéz, de azért van benne kihívás, és nem mellesleg olyan a vonalvezetése, hogy közvetlen közelről lehet megcsodálni az északi falat. Ennek az északi-falnak a monumentalitását vagy szuperlatívuszokkal, vagy szimplán a paramétereivel érdemes jelezni. Most az utóbbit választom: 1200 méter magas, és 3 km széles, többé-kevésbé függőleges fal. Van rajta mit csodálni... Ez kell nekünk! Persze nemcsak a kihívás miatt választottuk ezt az utat, hanem azért is, mert a térkép jelölt rajta egy időszakos vízfolyást – az egyetlen olyan lehetőséget, ahol elegendő vizet tudtunk vételezni. Bíztunk benne, hogy lesz is benne víz, mert a kocsinál ott volt ugyan a maradék készletünk, de azzal csak egy napot tudtunk volna kihúzni. Vizet persze a házakban is lehet vásárolni, de ott aranyárban adják, és arra a korábban taglaltak miatt nem nagyon voltunk berendezkedve.

Az út beszállását elég könnyű megtalálni: az Aljazsev-háznál egyenesen tovább a völgyben, aztán a karabinernél balra. Az ösvény eleje az erdőben szerpentinezik elég meredeken, és az eső után elég csúszósan. Sőt, a két nappal korábbi eső miatt ez a szakasz kifejezetten szívás volt.

A történethez hozzátartozik, hogy a zsákjaink is nehezek voltak, meg egy idő után kiértünk az árnyékból is, meg aznap már egy 1000 méteres ereszkedés benne volt a lábunkban. Nem beszélve arról, hogy Balázs tulajdonképpen megelégedett volna egy csúccsal is, amit ugyebár előző nap már abszolváltunk - mivel neki nem volt elintézetlen ügye a Triglavval, extra motivációja sem volt, hogy megmássza. Egyszóval benne ismét alábbhagyott a harci tűz lobogása, és rá is kezdett a szokásos tengerpartos dumájára.  Én viszont Skrlatica ide, Skraltica Skrlatica oda, le akartam zárni ezt a fejezetet. Nem kis elszántságomba és némi csendes terrorba került, hogy egyáltalán el tudtunk indulni a parkolóból felfelé. Balázs még a hülye csúszkálós erdei ösvényen is egyfolytában, mantraszerűen duruzsolta, hogy: "forduljunk inkább vissza, és menjünk le a tengerpartra. A szívás is megvolt, a sport is megvolt, a csúcs is megvolt, most már jöjjön az élvezet". Szerencsére viszonylag hamar vége lett a sáros-csúszós résznek: amennyire azt a szakaszt én is utáltam, nem sokon múlott, hogy nem adtam be a derekam ...

Aztán kiértünk a sziklák közé, ahol szintén vannak itt-ott drótköteles szakaszok. Nagy hátizsákkal ezek a szakaszok elég izgalmasak voltak, de innentől már élmény volt mászni.

Annyira ad hoc módon akartunk menni, hogy nem foglaltunk előre szállást. Így viszont főszezonban megvan rá az esély, hogy telt ház van, kiadnak minden fekhelyet. Ebben az esetben lép életbe a B terv: akiknek már nem jut hely sem a lágerben, sem a házban, azok elalhatnak az étkező padlóján (sátrazni ugyebár a nemzeti parkban szigorúan tilos). Ennek az a vonzata, hogy az étkező zárása utántól lehet csak aludni nyitás előttig. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy úgy este 10 után lehet elfeküdni, és egészen addig lehet viszonylag nyugodtan aludni, amíg az első túrázók el nem kezdik az indulás előtti molyolást. Attól függően, hogy milyen messze van a csúcs, ez a szertartás olyan reggel 2 és 4 között szokott kezdődni; nem sokkal utána a személyzet is elkezd mozogni, mivel az étkező is kinyit legkésőbb reggel 6-kor. Ez hát az az ablak, amíg az étkező padlóján lehet heverészni. Egy egész napos mászás után ez is pihentető egyébként. Ám ahhoz, hogy erre is felkészültek legyünk, cipelnünk kellett magunkkal a fekhelyet (polifoam) és hálózsákot is. Na hát ezért kellettek a nagy zsákok. (Mint azt már korábban mondtam, ekkoriban gyakorlatilag minden fontosabb cuccunk tök egyforma volt. A hátizsák is...)

Az idő továbbra is zseniális volt, és ahogy egyre feljebb értünk, szépen lassan kiadta magát a Skrlatica (bakker, leírni sem könnyű, nemhogy kiejteni) is. Figyeltünk, vajon ki tudjuk-e szúrni szemközt az időközben szívünkhöz nőtt IV-es bivakot (nem tudtuk), esetleg a csúcskeresztet (itt a képen nem látszik, de mi láttuk megcsillanni), és ahogy emelkedtünk, egyre közelebbről és egyre nagyobbnak láttuk a Triglav északi falát (az a 3 és fél négyzetkilométernyi szikla valóban monumentális). Így bámészkodtunk, közben pedig lassan, de biztosan hagytuk el magunk mögött a szintvonalakat, és egyszercsak láttuk megcsillanni a Triglav csúcsán levő fém épületkét. Ez persze egyelőre csak a fény játéka volt, ekkor még baromi messze volt a csúcs.

A sziklák közül kiérve van egy elég undorító, csúszós-törmelékes rész: két lépés fel, egy csúszás vissza. Tényleg gusztustalan. A térkép szerint viszont itt már jönnie kellett valahol a vízfolyásnak. Már vártuk is, mert a maradék vizünk egyrészt felmelegedett, másrészt - és ez okozta a nagyobbik fejfájást - a meleg miatt alaposan a nyakára hágtunk. Figyeltünk-figyeltünk, de az az átkozott forrás csak nem akart előbukkanni. Aztán találtunk egy vizes sziklaszakaszt, amiről azt gondoltuk első blikkre, hogy talán ez lesz az. Fogtam a kis bögrémet, és nekiindultam, de vízszerzés helyett egy kisebb szólómászásba torkollott az expedícióm. Nem nyert.

Kezdtünk belenyugodni, hogy az időszakos vízfolyásunk kiszáradt, és hogy a maradék zsét vízre fogjuk költeni a házban, amikor a következő kanyarban előbukkant a forrás. És itt most nem egy bővizűen zubogó, jéghideg vizű hegyi patakra kell gondolni. Nem, ez egy erecske (persze hidegnek elég hideg), ami lecsorog a sziklán. Jótét lelkek tölcsérszerűen odaapplikáltak egy alufóliát és egy félbevágott pille-palackot, hogy könnyebb legyen tölteni, és kész. A palack lassan telt, és közben mások is jöttek (mint említettem volt, a Triglav népszerű hegy), így átlagosan uszkve 15 percig tartott egy üvegünk megtöltése. Sok üveg vízre volt szükségünk… Másfél-két órát hesszeltünk ott a napsütésben, és őszintén szólva nem is nagyon volt kedvünk továbbmenni. És valóban, egy ekkora szünet után extrán rosszul esik a törmeléklejtőn csetleni-botlani.

Végül az omladékos részt elhagytuk, kereszteztünk még pár hófoltot, aztán az egyik kanyar után felbukkant aznapi célunk, a menedékház (Dom Valentina Stanica). A maradék pénzünkön befizettünk egy éjszakára a lágerbe, aztán elkezdtük a szokásos esti procedúrát (főzés-kaja-fényképezés-a nap eseményeinek felemlegetése). Ezt egy dolog dobta fel: volt ott egy másik magyar társaság, akik szponzoráltak nekünk egy egységet az Egyesült Serfőző legpopulárisabb termékéből (Pivovarna Union – amúgy kétség sem férhet hozzá, hogy ez a legjobb szlovén sör. És nemcsak azért, mert fenn a hegyen ezt ittuk...). Na most ezt vagy azért tették, mert látták, hogy mekkora cuccokkal nyomulunk és hogy önellátók vagyunk, és efelett érzett nagyrabecsülésüket akarták így kimutatni, vagy azért, mert látták, mennyire fillérre ki van számolva a zsetonunk, és szánalomból. Akár így, akár úgy, abszolút jófejségnek vettük ezt tőlük, és hálásan pisszentettük meg a dobozt. A hátunk mögött hagyott napra visszatekintve konstatáltuk, hogy emberes nap volt; a IV-es bivakból (1980) leereszkedtünk az Aljazsev-házig (1016), majd onnan (már a Vrata-völgy szemközti oldalán) felmásztunk a Dom Stanicába (2320).

Volt még ott pár helyi suhanc, ők kiültek az egyik közeli halomra sörözni és a sör mellett a lemenő nap fényé-ben fürdő Jalove-cet bámulni. „Ezek aztán tényleg tudnak élni” – gondoltuk némi irigységgel, de fáradtabbak voltunk annál, hogy kövessük a jó példát (nem beszélve arról, hogy akkor még azt sem nagyon tudtuk, mi fán terem a Jalovec.) Aztán kiderült, hogy ugyanabban a szobában alszanak, mint mi. Sajnos ez akkor derült ki, amikor becsörtettek, amikor már mindenki más aludni próbált (na jó: mi már aludni próbáltunk), és nekiálltak a zacskóikkal zörögni. Ekkor már nem gondoltuk őket annyira jó fejeknek. Végül azzal a tudattal aludtunk le, hogy másnap minden jel szerint végre tényleg a Triglav-csúcsmászás vár ránk.

1 komment

Címkék: utazás hegymászás endorfin élménybeszámoló triglav júliai alpok forddal nyaralok

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pocloc 2010.08.04. 19:19:46

A sörös részhez egy pontosítás: nem magyar, hanem egy olaszt társaság volt, amelyiknek az egyik hölgytagja volt egy évek óta Itáliában élő magyar. A honfitársai irán érzett nagyrabecsülés, és az általunk kotyvasztott vacsora (alföldi gulyáslevespor egybefőzve egy kis paprikáscsirke ízesétésű tésztával) otthoni illatai késztethették eme nemes cselekedetre...