HTML

A firkász, a vegyész és a bölcsész hegyi kalandjai

A firkász, a vegyész és a bölcsész, cimboráikkal együtt az elmúlt néhány évben begyűjtöttek jó pár élményt jó pár hegyen. Most elérkezettnek látták az időt arra, hogy ezeket közre is adják. Reményeik szerint szórakoztató formában. Vélemény, ötlet, tetszésnyilvánítás, fikázás, egyéb - vagy kommentbe, vagy ide: endorfin.k.e@gmail.com

Friss topikok

A paprikáscsirke-ízű tea legendája - Jalovec, 2007, 1.0

2013.02.02. 01:22 hunquintil

csapat.JPGÍme egy újabb beszámoló azokból az időkből, amikor még egyencipőben jártunk, babaarcunk volt és a fejünk búbján a hajunkat hordtuk, nem a homlokunkat.

A terv: Jalovec-Mangart gerinctúra. Nem nagy meglepetés, a célpontot újfent a Triglavon eláztatott könyvből néztem ki.

Mielőtt belecsapnánk a lecsóba, pár szót érdemes ejteni célpontjainkról:

„[rajta kívül] csak a Triglavot övezi ekkora dicsőség és ennyi emelkedett hangú dicshimnusz. A szlovén hegyek közül ez az egyik leggyönyörűbb formájú; alakja, mint egy hatalmas kristály. Beragyogja a Planica völgyfőjét, és ugyanazzal a fennköltséggel és méltósággal uralja egyszersmind a Trenta és Koritnica völgyeket is. kugy1.JPGA Jalovec valóban kifinomult karakterű csúcs; mindegyik irányból egyedi és összetéveszt-hetetlen képet mutat magáról, és ez már-már egy önálló 'egyéniség' jellemvonásaival ruházza fel. Ezeket a jellemvonásokat nehéz definiálni, de közel járunk az igazsághoz, ha azt mondjuk, hogy a vakmerőség és a kihívás aurája lengi körbe.

Tine Mihelič szavai ezek, igen, még mindig ugyanabból a könyvből.

És akkor azt még meg sem említettem, hogy Julius Kugy-nak, bár az egész hegységet töviről hegyire ismerte, az összes hegy közül ez volt a kedvence, nem véletlen, hogy a Trenta völgyben levő szobráról a Jalovecet tartja szemmel.

A Mangartról ebben a posztban legyen elég annyi, hogy ő egy, "a Koritnica völgy fölé tornyosuló szerény óriás".

A színhely tehát ismét a Júliai-Alpok. Időpont: 2007, egészen pontosan két héttel a Prisank után. Ezúttal E. otthon maradt, csak a fiúkkal mentünk (AtisBalázsLaca). Emlékezzünk meg róla, hogy firkászunk ebben az időszakban érte el fizikai állóképességének abszolút mélypontját, ami nagyjából 15-20 kg pluszt jelent a versenysúlyához képest. Ennek kicsivel később lesz jelentősége.

Az elképzelés tehát az volt, hogy a Tamar völgyből indulva felhatolunk a Jalovecre, onnan a gerincen át a Mangartra, majd vissza le a Tamar-völgybe. 3 nap, 2 éjszaka, különböző menedékházakban – ambiciózus terv.

Még meg sem érkeztünk a hegy lábához, már hatalmas élményben volt részem: a házhoz vezető út a híres Planica-sánc mellett visz el. Planica.jpgEz az a sírepülő-sánc, ahonnan 2005-ben egy Bjoern Einar Romoeren nevű csávó 240 méterre repült el, és ezzel sokáig világcsúcstartó volt. Virtigli télisport-buziként ez a felismerés számomra egy kisebbfajta orgazmussal ért fel, még akkor is, ha nyáron elég kiábrándítóan néz ki egy ilyen síugrócentrum.

A következő meglepetés még szintén aznap este ért, a Tamar völgyi házikóban. szoba.JPGA menedékházat ugyanis valami számomra felfoghatatlan, ellenirányú mozgást követve egy Svájcból Szlovéniába emigrált fickó vezette. És milyen árakon! Fejenként 8 (!!!) euróért kaptunk egy 4 ágyas szobát, amihez járt melegvizes (!!!) zuhanyzó. Kánaán.

(Csak jelzem, babaarc ide vagy oda, ezen a képen Laca már bőven elmúlt 18, legálisan issza a sört.)

Reggel letudtuk a szokásos molyolást a parkolóban, aztán uccu! Az út jelentős része egy meredek és szűk kuloárban visz fel, de amíg odáig eljut az ember, elég sokáig törmelékes, laza kavicsos, csúszós.

A kuloárban, a meredek részen aztán a hó már gyárilag csúszik, de ez már sokkal mókásabb, mint a sóderben botorkálni. Északi oldal lévén június elején még jelentős mennyiségű hó volt benne. botozás.JPGPersze nem bányásztuk le a hardvert a hátizsákról ("ááá, elég ide a bot is"), pedig jó hasznát láttuk volna. Elszántan rugdostuk a lépéseket és botoztunk felfelé. Menet közben találkoztunk néhány ljubjanai arccal, akik elruccantak ide síelni-snowboardozni. Ők persze már visszafelé jöttek. A kuloár végének meredekségéről sokat elárul, hogy ezek a srácok síbot helyett jégcsákánnyal a kézben csúsztak - így volt némi esélyük, hogy egy esésnél ne csússzanak le teljesen a hegy lábáig. Amúgy szép íveket karcoltak fel, és a nyomaik alapján több napra jöttek, és fergetegesen jól érezték magukat.

Egyszer ezt a kuloárt nekem is muszáj lesz megsíelni...

A kuloár tetején van egy bevágás, ami közvetlenül a csúcstömb alá visz ki; ezen a részen igazán meredek az egész. jalovec.JPGFel lehetett volna menni a kuloárban eddig a bevágásig (itt oldalt a  képen a nagy tömb a Jalovec, és mellette balra van a bevágás; a mássalhangzó-torlódás szerelmeseinek kedvéért: Jalovška škrbina a bevágás becsületes neve), mi kimentünk inkább balra egy klettersteigre, amin keresztül ki lehet kerülni a meredek szakaszt.

A mászás könnyed volt a vasalt úton, még nagy zsákkal is; itt-ott a bergschrundokban be kellett bujkálni a hófal és a szikla közé, ez kifejezetten élvezetes mulatság volt. bergsrund.JPG

Amúgy a drótköteles szakaszok havas részekkel váltakoztak, majd még további cövekes részek következtek, végül jött egy hosszú havas harántolás, ami elvitt a bevágás tetejéhez. kötélben1.JPGEzen Balázzsal (a.k.a. kicsúszáskirály) összekötöttük magunkat, és itt már azért a csákányok is előkerültek. Amilyen szépen nézett ki lentről ez a bevágás, olyan jó volt végre fenn állni a tetején, és pontosan olyan szép volt a kilátás fentről is, vissza a völgybe.

Innen még jó néhány kényelmetlen havas traverz volt hátra, traverz.JPGde végül megérkeztünk a házhoz. (A nyelvtörők szerelmesei ennek a háznak a nevét is imádni fogják: Zavetišče pod Špičkom.) Nagyon vártuk már, mert egyrészt hosszú volt a nap, elfáradtunk, lassan esteledett is, másrészt pedig beleéltük magunkat, hogy milyen jól fog esni a házban az első korty sör.

Szóval megérkeztünk, és.... a ház természetesen zárva volt. zavetisce.JPGPontosabban: le volt zárva. Hermetikusan. Pontosan olyan állapotban volt a ház, ahogy az előző szezon végén lezárták: minden nyílás, ajtó és ablak gondosan be volt csukva és le volt lakatolva. Fakk…

No jól van, semmi dráma. Tök hamar le tudunk ereszkedni a lenti házhoz, ha egyenesen a bevágáson megyünk le. Lefelé gyorsabb, és van esélyünk arra, hogy mire ránk sötétedik, már kiérünk a necces részből. Végülis csak kb. 10+ órája vagyunk úton, van még annyi energia, hogy leérjünk. Persze ezzel a gerinctúrás tervünk füstbe megy... Hmm. Vagy esetleg bivakolhatunk a ház előtt a betonplaccon. Vagy valahogy bejutunk.

Körbejárva a kérót észrevettük, hogy a hátsó részhez szőrös deszkákból összerótt sufni csatlakozik. Az is feltűnt, hogy ezek a deszkák nincsenek bombabiztosan rögzítve.

Hát, nem mondom, hogy kurta hegymászókarrieremnek erre az epizódjára vagyok a legbüszkébb, de talán a büntetőjogi felelősség már elévült, deszka.JPGígy következmények nélkül lehet róla sztorizni: végül az egyik deszkát jégcsákánnyal lefeszítettük és úgy bújtunk be. Ilyenformán az is kiderült, hogy a sufni kétszintes: az alsó részen volt összegyűjtve a szerszámok társaságában némi tűzifa, az emelet pedig tök üres volt. Eszményi hely egy egyéjszakás fél-legális bivakhoz.

Miután ilyeténképpen kerítettünk fedelet a fejünk fölé éjszakára, jöhetett az obligát hóolvasztás és a főzés, ivóvizet ugyanis csak egy napra valót hoztunk magunkkal, mondván, hogy majd úgyis lesz fent hó, amit tudunk hasznosítani.

Finom zacskóstésztát ettünk, paprikáscsirke ízűt. Ezzel csak egy gond van: masszívan összedzsuvázza a főzőedény falát, kizárólag forró vízzel lehet elmosogatni. Igen ám, de kevés volt a vizünk, mertfőzés.JPG

• a kuloárral ellentétben a ház mellett már nemigen volt hó, az a kevés maradék meg már nem volt valami jó minőségű;
  • a szél is feltámadt, nem volt jó odakint gubbasztani a főző mellett - annyi eszünk azért volt, hogy ha már betörtünk, nem akartuk a lajstromot azzal is tetézni, hogy odabent a deszkasufniban nekiállunk tüzezni;
  • az egész napos talpalás után nem is nagyon volt kedvünk havat olvasztgatni.

Summa summarum, az a zseniális ötletem támadt, hogy forralok vizet a paprikáscsirkés lábosban. A forró víz majd jól lehozza a mocsok nagyját, és mivel már úgyis forró a víz, gondoltam, dobok bele pár teafiltert, ne legyen fölösleges a vesződség. portré.JPGA meleg tea meg jól fog jönni másnap, így nosza, nagy lendülettel be is töltöttem a teát a termoszomba. Résmentes és energiahatékony megoldás, nagyon meg voltam elégedve magammal.

(Ha bárki az összefüggést keresné a történetvezetés és az itt balra látható kép között, ne tegye. Ez a kép teljesen indokolatlanul szerepel itt, mivel semmi köze a főzéses eseményszálhoz, viszont minden ilyesfajta beszámolóba kell egy kép, ahol a szereplők óriási elszántsággal merednek a távoli cél felé. Ennek a képnek ebben a beszámolóban itt jutott hely.

Nos, van az úgy, hogy ami elméletben működik, az a való életben totális kudarc. Mindössze két aprósággal nem számoltam:

1. A tea ihatatlanul szar lett. alvás.JPGSőt, tulajdonképpen a ‘tea’ elnevezés is barokkos túlzás, mert a teafilter és a világ összes cukra sem volt képes elfedni a mosogatólé mindent átható, jellegzetes, egyszerre szintetikus és zsíros paprikáscsirke-aromáját.
  2. Ez a jellegzetes, mindent átható, egyszerre szintetikus és zsíros paprikáscsirke-aroma az úgynevezett teából titokzatos módon belediffundálódott a termoszomba. Örökre. De legalábbis reménytelenül hosszú évekre.

Jól is laktunk, hideg is volt kint, gyorsan bevackoltuk magunkat éjszakára az emeleti lakosztály puszta deszkapadlójára. Balázs vállalta be, hogy alszik a fal mellett, imígyen felfogva a centiméter széles réseken betóduló fuvallatokat.

Folyt. köv.

Szólj hozzá!

Címkék: utazás szlovénia hegymászás endorfin túrázás élménybeszámoló alpok triglav júliai alpok Jalovec

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.